Jak na marketing pro e-shopy
Online marketing se dá vyjádřit mnoha způsoby a nikde neexistuje žádný návod na to, jak úspěšně propagovat svůj web nebo e-shop. Avšak, existují osvědčené způsoby, které vám pomohou svůj e-shop ukázat v tom nejlepším světle a zároveň ho posunout blíže ke svému cíli. Jak na marketing e-shopu a jaké kroky provést, na to se podívejte níže.
Jak už bylo psáno, je potřeba si uvědomit, že není přesný návod jak na marketing, každý potřebuje něco jiného, na každého působí něco jiného, avšak některé principy jsou základem, které je dobré dodržovat.
Jak na to?
- Ujasněte si, kam chcete směřovat. Na čem stavíte, jak se profilujete na trhu, čím jste výjimeční, co přinášíte, jaké jsou vaše unikátní prodejní argumenty? Udělejte si alespoň základní porovnání s konkurencí. Řekněte si, jak využijete silných stránek a potlačíte slabé.
- Ovládejte své produkty. Jaké jsou? Co přinášejí zákazníkům? Jak jsou na tom v porovnání s konkurencí? Prostě musíte vědět i to poslední o svých produktech. To vám dodá určitou výhodu v boji proti konkurenci.
- Poznejte chování zákazníků. Zjistěte, jak se chovají vaší zákazníci, co potřebují, proč potřebují právě Vás. Nakreslete si čáru cesty zákazníka k objednávce. Na ni postupně zaneste stavy/stádia a uživatele, kterými prochází. Jsou to jeho problémy, potřeby a touhy, které aktuálně má.
- Vyřešte problém. Ke každému stádiu a aktuálnímu problému vymyslete jeho řešení. To je nejčastěji v podobě obsahu. Ten uživateli nabídněte.
- Měřte. Plní uživatelé akce, které jste si definovali? Postupují cestou dále k objednávce? Vyplácí se jednotlivé kanály, činnosti a obsahy?
- Testujte, experimentujte, učte se z chyb a vše postupně zdokonalujte.
Toto je základ, pokud to myslíte s vaším e-shopem vážně. Poté jakmile zvládnete tyto kroky a uvědomíte si co vlastně potřebujete, je vhodné zvolit jaké marketingové kanály zvolit. Na výběr je z mnoha, jak už se jedná o placené reklamy např. Google Ads či Sklik, nebo organické SEO a další.
S výběrem vám již pomůžou specialisté v oboru, které se neváhejte oslovit. Ušetříte si mnoho času, ale hlavně také mnoho peněz, o které byste zbytečně přišly.
Jakmile máte nastavené základy a již víte jakým směrem chcete svůj e-shop směřovat, můžete se vrhnout na marketing pomocí výše uvedených praktik.
SEO
Mezi nejběžnější a nejosvědčenější způsoby jak se zviditelnit na internetu je bezpochyby SEO (optimalizace pro vyhledávače). V krátkosti jde o to, aby se vaše stránka/e-shop při dotazu z vyhledávání webových vyhledávačů zobrazila na daný hledaný výraz co nejblíže k první pozici nebo dokonce na první. Čím jste výše ve vyhledávání, tím více na vás uživatelé budou klikat a tím pádem máte větší šanci profitovat z těchto uživatelů.
S touto problematikou vám pomůžou specialisté, kteří se v oboru vyznají a vědí jaké praktiky použít, aby vaše snažení mělo ty nejlepší výsledky. Nevýhodou např. oproti PPC reklam, že jednoznačně doba, za kterou budou viditelné výsledky. Při konstantní práci se odhaduje viditelnost výsledků mezi 3 - 12 měsíci.
PPC reklamy
Dalším marketingovým kanálem, který je vhodný využít jsou placené reklamy alias PPC. Pozor, je důležité, aby PPC kampaně byli správně nastavené! Pokud využíváte PPC reklamy, platíte za každé kliknutí na reklamu. Pokud je reklama špatně nastavená, cílí na nesprávné uživatele, zobrazuje se uživatelům, kteří nemají zájem o vaše zboží atd., zbytečně vyhazujete peníze. Proto je vhodné opět využít specialisty v oboru, kteří vám hravě poradí a nastaví reklamy tak, aby byli účelné.
Na druhou stranu PPC reklamy mají obrovskou výhodu v čase. Výsledky jsou viditelné téměř okamžitě.
Další propagační kanály
Dalšími kanály, které můžete využít jsou např. sociální sítě či dokonce, v dnešní době oblíbený typ propagace, přes tzv. influencery. Nejlepší a nejúčinnější je kombinovat tyto kanály dohromady. Tím využijete všechny dostupné prostředky k tomu, aby lidé o vás a o vašem produktu věděli. Samozřejmě musíte něco investovat, ale o tom podnikání je, RISK = ZISK.